Blog Layout

Scenario-baserte læringsveier

Caroline Elvegård • 24. mai 2024

Ny tilnærming til videreutdanning for lærere

Behovet og dermed løsningene for etterutdanning til lærere er i stadig endring. Vi ser at stadig flere har behov for mer effektiv og individuell videreutvikling. Tradisjonelle tilnærminger passer stadig dårligere, da de ikke klarer å møte de spesifikke behovene til lærere i mangfoldige og dynamiske klasseromsmiljøer. Scenario-baserte læringsveier (SBLV) er et spennende nytt konsept utviklet av Prios Kompetanse, designet for å endre hvordan lærere engasjerer seg i kontinuerlig profesjonell utvikling.

 

Behovet for innovasjon

Tradisjonelle etterutdanningsmodeller er typisk kjennetegnet av deres "one-size-fits-all" tilnærming, som sjelden adresserer de varierte kravene fra moderne lærere. Disse utdaterte metodene fører ofte til lav engasjement og minimal praktisk anvendelse, noe som etterlater lærerne underforberedt på utfordringene ved moderne undervisning. Gapet mellom etterutdanningsaktiviteter og faktiske klasseromssituasjoner har fremhevet behovet for en skreddersydd og effektiv tilnærming til lærerutdanning.


Intro til Scenario-baserte læringsveier

SBLP omformer profesjonell utvikling gjennom en kontekstdrevet tilnærming. Ved å sentrere på virkelige scenarioer som lærere står overfor daglig, vil SBLV læring med faktiske klasseromsutfordringer. Denne metodikken gjør ikke bare opplæringen svært relevant, men sikrer også at ferdighetene og strategiene som læres er umiddelbart anvendelige, noe som forbedrer den generelle undervisningseffektiviteten.



Hovedfunksjoner i Scenario-baserte læringsveier

  • SBLV lar lærere velge scenarioer som speiler deres umiddelbare utfordringer. Denne personaliseringen gjør læringen mer relevant og effektiv, og fremmer større engasjement og anvendelse.
  • Hvert scenario støttes av x antall konsise, fokuserte mikro opplæringsmoduler som lærerne kan fordøye og implementere raskt. Disse mikrolærings-elementene er designet for å passe inn i travle timeplaner, noe som gjør profesjonell utvikling mer håndterbar og mindre forstyrrende.
  • Ved å utnytte det nyeste innen utdanningsteknologi tilbyr SBLP en interaktiv og tilgjengelig plattform for lærere. Denne integrasjonen forbedrer læringserfaringen og støtter sporing av fremgang og resultater.


Fordeler med Scenario-baserte læringsveier

Scenario-basert tilnærming sikrer at videreutdanningen «oversettes» direkte til bedre klasseromspraksiser. Lærere lærer ved å gjøre, og anvender nye ferdigheter i virkelige undervisningsscenarioer, noe som forsterker læringen og forbedrer resultatene.

Ved å direkte adressere faktiske undervisningsutfordringer holder SBLV lærerne engasjerte og motiverte. Denne relevansen øker ønsket om videreutdanning og forsterker effekten av personlig utvikling i yrket.

Fleksibiliteten som kjennetegner SBLV oppmuntrer til kontinuerlig profesjonell vekst. Lærere kan returnere til plattformen for å utforske nye scenarioer og læringsmoduler etter hvert som deres behov utvikler seg og nye utfordringer oppstår.

Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence
Av Lars-Ove Moe 3. juli 2024
En enkel forklaring om ESG, CSRD og ESRS
Av Caroline Elvegård 1. juli 2024
Prios har i løpet av våren og sommeren samarbeidet med det tsjekkiske selskapet PRINCEPS for å utvikle strategier og metoder for bærekraftsrapportering for bedrifter.
Av Lars-Ove Moe 4. juni 2024
Frokostseminar Intro Namdal
Av Lars-Ove Moe 3. juni 2024
Workshop om plast; en del av satsningen «Fra avfall til ressurs»
Av Caroline Elvegård 24. mai 2024
A new approach to continuing professional development (CPD) for teachers
Flere innlegg
Share by: