Blog Layout

Innovativt sosialt gamingprosjekt

Jo Sakariassen • 26. januar 2022

Serien med 6 spillkvelder som del av  Erasmus Plus-prosjektet "Gaming as Social Skills Learning Tool", har vært den eksperimentelle fasen i prosjekter, er nettopp avsluttet.

Etter en lengre utviklingsperiode med analyse av dagens situasjon, verktøy og metoder som brukes i de ulike partnerlandene innen det å bruke spill som sosial læring og verktøy, er partnere nå i den praktiske fasen der disse resultatene testes. Det ble etablerte to grupper av unge mennesker med sosiale utfordringer eller psykologiske utfordringer, hvorav den ene ble veiledet av personer med den nye tittelen av E-Coach. Den andre gruppen spilte uten veiledning.

Mellom november 2021 og januar 2022 ble det avholdt 6 spilløkter, hvor 4 spillere fra hvert partnerland spilte mot og sammen med hverandre. E-coach fulgte opp ved å observere, gi tilbakemedinger, skape refleksjon hos den enkelte. Prosessene ble støttet av   spesialutviklede spørreskjemaer, fylt ut på slutten av hver økt, som evaluerte de forskjellige ferdighetene som de unge spillerne viste innen:

·        Sosialisering;

·        Interaksjonsopplevelse;

·        Deltakelse i samfunnet;

·        Selvtillit;

·        Selvfølelse

Spillerne fra de forskjellige partnerlandene benyttet Discord-plattformen for å danne lag og spilte til de 3 populære spillene: League of Legends, Counter Striker og Toy Box Metropolis.

Under alle øktene var sosial interaksjon viktig ved at spillerne måtte samarbeide med hverandre gjennom kommunikasjon og koordinering, disiplinere seg selv og påvirke lagkameratene sine. Spillerne var svært fornøyd med å delta i et europeisk prosjekt som involverte dem som de absolutte hovedpersonene i en eksperimentell setting.

Ungdommene klarte å skape det rette miljøet for å dele erfaringer og ideer, konfrontere seg selv i den virtuelle verden med sine jevnaldrende i forskjellige sammenhenger.

Den neste aktiviteten i prosjektet er Learning Teaching Training i Italia organisert av JUMP Association of Soverato de første dagene i mars 2022, der de fleste spillerne som deltok i disse online øktene endelig vil kunne møte og deler opplevelser med hverandre og få  anledningen til å videreutvikle seg og utvikle nye ferdigheter.

Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence
Av Lars-Ove Moe 3. juli 2024
En enkel forklaring om ESG, CSRD og ESRS
Av Caroline Elvegård 1. juli 2024
Prios har i løpet av våren og sommeren samarbeidet med det tsjekkiske selskapet PRINCEPS for å utvikle strategier og metoder for bærekraftsrapportering for bedrifter.
Av Lars-Ove Moe 4. juni 2024
Frokostseminar Intro Namdal
Av Lars-Ove Moe 3. juni 2024
Workshop om plast; en del av satsningen «Fra avfall til ressurs»
Av Caroline Elvegård 24. mai 2024
A new approach to continuing professional development (CPD) for teachers
Flere innlegg
Share by: