Etter en lengre utviklingsperiode med analyse av dagens situasjon, verktøy og metoder som brukes i de ulike partnerlandene innen det å bruke spill som sosial læring og verktøy, er partnere nå i den praktiske fasen der disse resultatene testes. Det ble etablerte to grupper av unge mennesker med sosiale utfordringer eller psykologiske utfordringer, hvorav den ene ble veiledet av personer med den nye tittelen av E-Coach. Den andre gruppen spilte uten veiledning.
Mellom november 2021 og januar 2022 ble det avholdt 6 spilløkter, hvor 4 spillere fra hvert partnerland spilte mot og sammen med hverandre. E-coach fulgte opp ved å observere, gi tilbakemedinger, skape refleksjon hos den enkelte. Prosessene ble støttet av spesialutviklede spørreskjemaer, fylt ut på slutten av hver økt, som evaluerte de forskjellige ferdighetene som de unge spillerne viste innen:
· Sosialisering;
· Interaksjonsopplevelse;
· Deltakelse i samfunnet;
· Selvtillit;
· Selvfølelse
Spillerne fra de forskjellige partnerlandene benyttet Discord-plattformen for å danne lag og spilte til de 3 populære spillene: League of Legends, Counter Striker og Toy Box Metropolis.
Under alle øktene var sosial interaksjon viktig ved at spillerne måtte samarbeide med hverandre gjennom kommunikasjon og koordinering, disiplinere seg selv og påvirke lagkameratene sine. Spillerne var svært fornøyd med å delta i et europeisk prosjekt som involverte dem som de absolutte hovedpersonene i en eksperimentell setting.
Ungdommene klarte å skape det rette miljøet for å dele erfaringer og ideer, konfrontere seg selv i den virtuelle verden med sine jevnaldrende i forskjellige sammenhenger.
Den neste aktiviteten i prosjektet er Learning Teaching Training i Italia organisert av JUMP Association of Soverato de første dagene i mars 2022, der de fleste spillerne som deltok i disse online øktene endelig vil kunne møte og deler opplevelser med hverandre og få anledningen til å videreutvikle seg og utvikle nye ferdigheter.