Det å ha nødvendige ferdigheter er avgjørende for både faglig utvikling og for å møte den stadig skiftende etterspørsel i arbeidsmarkedet. Kompetanse og ferdigheter bidrar også til sosial inkludering og er bra for konkurranseevnen i økonomien.
Det foregår mye spennende arbeide innen voksenopplæringen i Europa om dagen for å støtte opp under mulighetene til den enkelte. Du vil her få presentert kort arbeidet med å etablere Individuelle læringskontoer og innføring av Micro-credentials.
Individuelle læringskontoer
Forslaget til individuelle læringskontoer tar sikte på å sikre at alle har tilgang til kvalitetsopplæringsmuligheter som til enhver tid er tilpasset deres behov – enten de er ansatt eller ikke. Den foreslåtte anbefalingen ber EUs medlemsstater om å opprette individuelle læringskontoer, tilby veilednings- og valideringsmuligheter og betalt opplæringspermisjon. Forslaget anbefaler at medlemsstatene i fellesskap med partene i arbeidslivet definerer en liste over "pålitelig" og kvalitetsopplæring som er kvalifisert for finansiering fra de enkelte læringsregnskapene. Folk vil ha fleksibiliteten til å bruke læringskontoene sine over hele EU når de vil, for å lære hva de trenger for å forbedre karriereutsiktene og oppfylle potensialet.
Micro-credentials
Forslaget om Micro-credentials ønsker å dette med få Micro-credentials til å fungere på tvers av institusjoner, bedrifter, sektorer og grenser. Micro-credentials sertifiserer læringsutbyttet etter også kortere læringsaktiviteter (f.eks. et kort kurs eller opplæring). De tilbyr en fleksibel, målrettet måte å hjelpe folk med å utvikle kunnskapen, ferdighetene og kompetansen de trenger for sin personlige og faglige utvikling. Micro-credentials blir et verktøy for arbeidsgivere og arbeidstakere, opplæringsaktører og HR bransjen for å utvikle spesifikk opplæring for etterspurte ferdigheter. Medlemsstatene anbefales å vedta en felles definisjon av Micro-credentials, standardelementer for beskrivelse og nøkkelprinsipper for design og utstedelse. Forslaget innfører også anbefalinger om bruk av Micro-credentials i utdanning og opplæring og i arbeidsmarkedssystemer. Dette bør gjøre det mulig for folk å lære nye eller ekstra ferdigheter på en skreddersydd måte for alle.