Blog Layout

Innovasjon innen voksenopplæringen

Jo Sakariassen • 14. desember 2021

Det foregår mye spennende arbeide innen voksenopplæringen i Europa om dagen for å støtte opp under mulighetene til den enkelte.

Det å ha nødvendige ferdigheter er avgjørende for både faglig utvikling og for å møte den stadig skiftende etterspørsel i arbeidsmarkedet. Kompetanse og ferdigheter bidrar også til sosial inkludering og er bra for konkurranseevnen i økonomien.

Det foregår mye spennende arbeide innen voksenopplæringen i Europa om dagen for å støtte opp under mulighetene til den enkelte. Du vil her få presentert kort arbeidet med å etablere Individuelle læringskontoer og innføring av Micro-credentials.


Individuelle læringskontoer

Forslaget til individuelle læringskontoer tar sikte på å sikre at alle har tilgang til kvalitetsopplæringsmuligheter som til enhver tid er tilpasset deres behov – enten de er ansatt eller ikke. Den foreslåtte anbefalingen ber EUs medlemsstater om å  opprette individuelle læringskontoer, tilby veilednings- og valideringsmuligheter og betalt opplæringspermisjon. Forslaget anbefaler at medlemsstatene i fellesskap med partene i arbeidslivet definerer en liste over "pålitelig" og kvalitetsopplæring som er kvalifisert for finansiering fra de enkelte læringsregnskapene. Folk vil ha fleksibiliteten til å bruke læringskontoene sine over hele EU når de vil, for å lære hva de trenger for å forbedre karriereutsiktene og oppfylle potensialet.


Micro-credentials

Forslaget om Micro-credentials ønsker å dette med få Micro-credentials til å fungere på tvers av institusjoner, bedrifter, sektorer og grenser. Micro-credentials sertifiserer læringsutbyttet etter også kortere læringsaktiviteter (f.eks. et kort kurs eller opplæring). De tilbyr en fleksibel, målrettet måte å hjelpe folk med å utvikle kunnskapen, ferdighetene og kompetansen de trenger for sin personlige og faglige utvikling. Micro-credentials blir et verktøy for arbeidsgivere og arbeidstakere, opplæringsaktører og HR bransjen for å utvikle spesifikk opplæring for etterspurte ferdigheter. Medlemsstatene anbefales å vedta en felles definisjon av Micro-credentials, standardelementer for beskrivelse og nøkkelprinsipper for design og utstedelse. Forslaget innfører også anbefalinger om bruk av Micro-credentials i utdanning og opplæring og i arbeidsmarkedssystemer. Dette bør gjøre det mulig for folk å lære nye eller ekstra ferdigheter på en skreddersydd måte for alle.   

Av Caroline Elvegård 10. januar 2025
GAEA lanserer ny plattform for karriereutvikling i landbruket
Av Weishan Liu 16. oktober 2024
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Av Caroline Elvegård 14. oktober 2024
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Av Weishan Liu 11. oktober 2024
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Av Caroline Elvegård 19. juli 2024
Pioneering Sustainable Practices with Risk Intelligence
Av Lars-Ove Moe 3. juli 2024
En enkel forklaring om ESG, CSRD og ESRS
Av Caroline Elvegård 1. juli 2024
Prios har i løpet av våren og sommeren samarbeidet med det tsjekkiske selskapet PRINCEPS for å utvikle strategier og metoder for bærekraftsrapportering for bedrifter.
Av Lars-Ove Moe 4. juni 2024
Frokostseminar Intro Namdal
Av Lars-Ove Moe 3. juni 2024
Workshop om plast; en del av satsningen «Fra avfall til ressurs»
Av Caroline Elvegård 24. mai 2024
A new approach to continuing professional development (CPD) for teachers
Flere innlegg
Share by: