Utviklingssamarbeid med Verdal Kommune
Sammen har Prios og Verdal Kommune laget DIA og HMS-tool

Prios Kompetanse har siden 2019 engasjert seg i et fruktbart samarbeid med Verdal Kommune, og sammen har de utviklet to innovative portaler for å kunne effektivt håndtere noen av kommunens interne prosesser. Disse portaltjenestene, kjent som DIA (Det Interne Arbeidsmarkedet) og HMS-tool (Helse, Miljø og Sikkerhet-verktøy), har som mål å digitalisere og forenkle lovpålagte prosesser, og har allerede vist seg å være avgjørende for å oppnå en mer effektiv drift.
Digitalisering av interne arbeidsprosesser
HMS-tool er en digital plattform utviklet for å støtte Verdal Kommune i planleggingen og gjennomføringen av årlige HMS-planer. Den gir en strukturert tilnærming til helse, miljø og sikkerhet, og gir kommunen muligheten til å fastsette overordnede og avdelingsspesifikke mål. HMS-tool muliggjør en digitalisert arbeidsprosess, slik at kommunen kan fastsette, implementere og følge opp HMS-strategier på en transparent måte. Plattformen gir også avdelingene muligheten til å arbeide med egne HMS-planer gjennom året, og gir en helhetlig oversikt over HMS-tiltak og målsettinger på tvers av organisasjonen.
DIA er en plattform designet for å effektivisere oppfølgingen av viktige elementer i personalforvaltningen i Verdal Kommune. Plattformen gir ledere muligheten til å håndtere prosesser knyttet til ledige stillinger, ansatte sine behov for nytt arbeid og utprøving av ansatte i annet arbeid på en koordinert og strukturert måte. DIA fungerer som et verktøy for å optimalisere denne delen av personalforvaltningen.

Utvikling møter konkrete behov
Begge plattformene er skreddersydde for å imøtekomme spesifikke behov i Verdal Kommune, og de representerer et betydelig steg mot digital transformasjon og effektivisering av interne prosesser i kommunens daglige drift. Ved å tilby funksjonaliteter som gir bedre oversikt, koordinering og tilpasningsevne, har DIA og HMS Tool vist seg å være verdifulle verktøy i arbeidet med å modernisere og optimalisere kommunens administrative oppgaver.
«HMS-tool har blitt et veldig godt verktøy for oss i det systematiske HMS- arbeidet, og gir oss samtidig løpende oversikt over status på HMS i de ulike delene av vår store organisasjon» sier Torgeir Skevik, personal- og HMS- sjef i Verdal Kommune.
Han fortsetter: «DIA gir oss god oversikt over ledige stillinger, ansatte som har behov for nytt arbeid, og for ansatte som har behov for utprøving. I tillegg gir verktøyet god oversikt over andre innbyggere som er på utprøving i Verdal kommune. DIA har blitt et viktig verktøy for å inkludere, beholde og følge opp»
Lærerikt samarbeid
Samarbeidet mellom Prios Kompetanse og Verdal Kommune viser vei for digital transformasjon i offentlig sektor. Med fokus på å levere skreddersydde løsninger for å imøtekomme kommunens behov, har dette partnerskapet allerede vist seg å styrke Verdal Kommunes operative kapasitet og forbedre tjenestene de tilbyr.
Lovisa Ulfarsdottir, avdelingsleder i Prios Software, oppsummerer: «Samarbeidet med Verdal Kommune har vært en spennende og lærerik reise for vår softwareavdeling. Vi har hatt gleden av å levere skreddersydde løsninger gjennom DIA og HMS-tool og vi ser frem til å fortsette å skape innovative løsninger som ikke bare imøtekommer, men også forutser kommunens behov. Samarbeidet har vært en kilde til inspirasjon for vårt team, og vi vil fortsette å være en pålitelig partner for Verdal Kommune og bidra til ytterligere suksess i deres digitale reise.»