Ragnhild Hatland skiller seg fra de tradisjonelle fiskebåter ved å gå på både diesel og strøm, samtidig som det er flere smarte løsninger for en bedre manøvrering. Batteriløsningen er en del av satsing på et mer miljøvennlig fiske og det grønne skiftet. Dette innebærer et betydelig miljøaspekt ved at drivstoff-forbruk reduseres under fiske, og det bidrar også til et bedre arbeidsmiljø om bord både under fiske og landligge ved et lavere støynivå og utslipp.
I juni 2021 fikk Hawi AS tilskudd gjennom Enova for å bygge Ragnhild Hatland, som da er den første fiskebåten i sin størrelse med dieselelektrisk hybridløsning. Bak båten står rederiet Hawi AS og verftet Båt og Motorservice AS, begge lokalisert i Rørvik. Deres engasjement og visjon har vært avgjørende for å bringe Ragnhild Hatland fra tegnebrettet til farvannene i Lofoten.
Vår rolle i dette båteventyret har vært som rådgiver for verftet, i regi av INAM. Dette samarbeidet har også vært en viktig faktor for å få gjennomført prosjektet.
Utviklingen av Ragnhild Hatland har vært en utfordrende jobb, men en givende reise. Både verftet og rederiet har investert betydelig med tanke på å optimalisere ytelsen og effektiviteten til dette hybrid fartøyet, og deres engasjement og kompetanse har vært avgjørende for å bringe dette konseptet til virkeligheten.
Med Ragnhild Hatland som et levende bevis på mulighetene innenfor miljøvennlig fiskeindustri, innovasjon og fremtidens maritime teknologi.
Stor applaus til Båt og Motorservice, HAWI AS, Marin Design og alle involverte for en utrolig bra jobb! 👏