Voksenopplæringsbransjen ønsker nå å utvikle ett sett med kriterier som kan hjelpe lærere og instruktører i å levere enda bedre kvalitet.
Norge ligger ifølge Eurostat i øvre europeiske halvdel når det gjelder omfanget av voksenopplæring. Det betyr at mange voksne, som regel som del av sin jobb, deltar på en eller annen form for etter- eller videreutdanning. For de fleste er konkrete opplæringstilbud relatert til jobben det mest vanlig, ofte benevnt som uformell opplæring, dvs. det gis ikke studiepoeng for kurset. Prios jobber nå aktivt med mange andre partnere involvert i voksenopplæring, for å utvikle og konkretisere hvordan man bedre kan kvalitet sikre hovedaktøren i opplæringen, nemlig læreren eller instruktøren. I dag kan hvem som helst ta på seg læreroppdrag i forbindelse med uformell kursing. Som oftest har man en lærerutdanning, fagutdanning eller praktisk erfaring i bunn, men det aller fleste mangler det voksenpedagogiske perspektivet. Voksenopplæringsbransjen ønsker nå å utvikle ett sett med kriterier som kan hjelpe lærere og instruktører i å levere enda bedre kvalitet. Prosjektet er åpent for at flere i bransjen kan melde seg på, enten som aktiv bidragsyter i arbeidet eller som mottaker av informasjon etter hvert som arbeidet går fremover. Ta kontakt på epost post@prios.no.
In today’s rapidly evolving digital landscape, small and medium-sized enterprises (SMEs) face a critical challenge: staying competitive while balancing limited resources.
Europa står overfor en betydelig mangel på fagfolk innen cybersikkerhet (ca. 4 millioner arbeidstakere, World Economic Forum, 2024), men samtidig er det en enorm talentbase som ikke blir utnyttet.
Å få sin første jobb i Norge er ikke bare et stort steg for integreringen vår – det er en milepæl som gir oss håp og muligheten til å starte et nytt kapittel.
Prios har i løpet av våren og sommeren samarbeidet med det tsjekkiske selskapet PRINCEPS for å utvikle strategier og metoder for bærekraftsrapportering for bedrifter.