I et Europa hvor landskapet innen utdanning stadig endrer seg, står vi overfor en kritisk utfordring: Hvordan kan vi sikre at alle unge fullfører sin grunnleggende utdanning? Tidlig skolefrafall er et vedvarende problem som berører hele kontinentet, og begrenser personlig utvikling og skaper samfunnsmessige utfordringer. Det er i dette krysningspunktet mellom håp og utfordring at Kalis-prosjektet vil vise vei fremover.
I Norge, et land kjent for sitt engasjement for utdanning og likestilling, viser statistikken et oppmuntrende bilde. I 2023 har 81 % av videregående studenter fullført sin utdanning, en økning på 0,6 prosentpoeng fra 2021 (SSB, 2023). Dette er et bevis på at innsatsen for inkluderende utdanning går et skritt i riktig retning. Men hvordan kan dette forbedres, og hvordan kan vi bidra med våre løsninger også i resten av Europa?
Kalis-prosjektet tar fatt på denne utfordringen med en kombinasjon av innovasjon og samarbeid. Prosjektet samler skoleledere, lærere, studenter og foreldre i en felles innsats for å utvikle nye metoder for å forebygge tidlig skolefrafall. Med et arsenal av verktøy – fra opplæringsprogrammer for lærere og et varslingssystem for å identifisere risikoutsatte studenter, til et pedagogisk spill og en nettbasert ressurs – tar Kalis sikte på å skape et mer engasjerende og støttende læringsmiljø.
Målet med Kalis-prosjektet strekker seg utover Norges grenser. Det er et eksempel på hvordan vi kan møte utdanningsutfordringene i Europa, og hvordan vi kan sikre at alle unge får muligheten til å realisere sitt fulle potensial. Dette initiativet, støttet av Den europeiske union, er ikke bare en investering i dagens unge, men også i morgendagens ledere.
Du kan lese mer om Kalis-prosjektet her: www.kalis-project.eu