S4W Project

Prosjektkonsept

Bakgrunn for prosjektet

Migranter og flyktninger er overrepresentert i arbeidsledighetsstatistikken i de fleste europeiske land. Partnerskapet er leverandører av voksenopplæring, og har erfaring med opplæring av innvandrere og flyktninger i ulike emner og fag. Jo bedre fremgang voksne migranter har i alle typer læringsaktiviteter, jo bedre er sjansene for videre utdanning eller tilgang til arbeidsmarkedet.


Hovedmålet med prosjektet er å forbedre kvaliteten blant lærere som er involvert i opplæring av voksne migranter. Mangel på formell utdanning og/eller sertifisering for å kvalifisere lærere til slik opplæring gir svært varierende utbytte for elevene.


Voksne innvandrere er ofte vanskeligstilte voksne elever, og formålet med å lære å lære blir enda mer ambisiøst, ettersom læring for denne gruppen voksne må bli mulig å lære.

Mål for prosjektet

Prosjektet har som mål å utvide kompetansen til prosjektpartnerne for å forbedre læringen blant voksne migrantelever. Dette inkluderer å oppdatere læreplaner for ferdigheter som muntlige og interkulturelle kommunikasjonsferdigheter, selvstendighet i læringsprosessen, grunnleggende digitale ferdigheter, og relasjoner i en læringskontekst. Innholdet skal tilpasses de reelle behovene.


Videre vil prosjektet opprette et nettbasert ressurssenter med læringsmoduler, verktøy, retningslinjer og eksterne ressurser for lærere og pedagoger. Det vil også utvikles sertifiseringskriterier for lærere, slik at sentre for livslang læring kan sertifisere sine ansatte i å bruke det utviklede materiellet, samt utvikle vurderingsverktøy for å sertifisere lærere i "lære å lære"-ferdighetstrening.


Du kan nå utforske prosjektets resultater og kurs
her!

Share by: