Blog Layout

Hvorfor god UX-design betyr bedre forretninger

Lovisa Ulfarsdottir • mai 10, 2023

Les om hvorfor UX er viktigere enn du tror

Skrevet av Leandra Thompson - UI/UX designer

Å dra nytte av fordelene med flott UX-design er viktigere enn folk flest er klar over. Teknologien går utrolig fort nå for tiden, og alle vil ha det beste uten å kaste bort tid. 
 
Det samme gjelder for nettsider og mobilapper, hvor brukerne er spesielt utålmodige. Hver gang en side ikke laster inn raskt nok, en app tar for lang tid å åpne eller brukerne ikke finner det som letes etter, vil de bli frustrerte og sjansen er stor for at de forsvinner.  Dette kan føre til at selskapet mister en potensiell kunde og det kan skade selskapets rykte, og til og med påvirke markedsføringsstrategier og inntekter negativt. 
 

Men først og fremst, hva er egentlig UX? 

User Experience (UX) kan enkelt forklart beskrives som forholdet mellom et produkt eller tjeneste og personen som bruker det. UX-design har derfor formål å bygge produkter som noen enkelt kan benytte seg av.  
Med andre ord bygger vi produkter som tar utgangspunkt i brukerens behov. Eller enda enklere forklart; UX er arbeidet med å gjøre digitale produkter og tjenester mest mulig brukervennlig. 

Derfor har spesielt Universell Utforming (UU) en stor plass i UX-design for å gjøre tjenester tilgjengelig for alle uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå.


Fordeler med UX-design i forretningsutvikling  
Bedre brukeropplevelse
 
En brukervennlig, intuitiv og enkel nettside eller app øker sannsynligheten for at brukerne blir fornøyde kunder. En god brukeropplevelse fører til økt tilfredshet og lojalitet, som igjen kan resultere i gjentatte kjøp og positiv omtale. 
 

Konkurransefortrinn 
Et godt UX-design kan gi deg konkurransefortrinn ved å tiltrekke og beholde flere kunder gjennom bedre brukeropplevelse på nettsider eller apper i en overfylt markedsplass. 
 

Redusert kundestøtte og kostnader 
 
Et intuitivt og brukervennlig grensesnitt minimerer brukernes problemer med å bruke produktet eller tjenesten din, og reduserer behovet for omfattende kundestøtte og support, som fører til kostnadsbesparelser. 
 

Økt effektivitet og produktivitet
 
En velutformet brukeropplevelse muliggjør rask og effektiv oppgaveutførelse, da brukerne enkelt finner det de leter etter uten frustrasjon. Dette øker både brukernes og virksomhetens produktivitet. 
 

Bedre målkonvertering 
Et godt UX-design leder brukerne mot ønskede handlinger, for eksempel bestilling, nyhetsbrevpåmelding eller nettstedshandlinger, og øker dermed målkonverteringen. 

 
Bedre datainnsamling og analyse 
 
Et godt UX-design forenkler innsamling og analyse av brukerdata for verdifulle innsikter i atferd, preferanser og behov. Dette bidrar til ytterligere forbedring av produktet eller tjenesten din. 

Disse er bare noen av fordelene med godt UX-design i forretningsutvikling. Det er viktig å merke seg at fordelene kan variere avhengig av bransje, produkt og målgruppe.
Andre fordeler med god UX-design; 

  • Bedre kundeanskaffelse 
  • Økt kundelojalitet 
  • Optimaliserer utviklingstid og kostnad 
  • Mer brukerengasjement 
     



Når i prosessen er UX design viktigst i forretningsutvikling? 

UX-design er viktig gjennom hele prosessen med forretningsutvikling, men det er spesielt kritisk å ha fokus på UX-design i de tidlige stadiene av utviklingen. Her er noen viktige faser der UX-design spiller en avgjørende rolle: 


Forsknings- og innsiktsfasen  
I den initielle fasen samles informasjon om brukerne, deres behov, mål og preferanser gjennom brukerundersøkelser, markedsanalyse og brukertesting. Dette gir verdifull innsikt for informasjon av UX-design basert på faktiske brukerbehov. 


Konsept- og planleggingsfasen 
Basert på innsiktene utvikles konsepter og planlegges løsningen. UX-designet inkluderer brukerflows, wireframes og prototyper for visuell og interaktiv representasjon av løsningen. Dette tillater testing og iterasjon før implementering. 


Utviklingsfasen 
Her implementeres det visuelle og interaksjonsdesignet basert på tidligere utviklede konsepter og prototyper. UX-designet sikrer et intuitivt, responsivt og brukervennlig grensesnitt. Testing og iterasjon fortsetter for ytterligere optimalisering av brukeropplevelsen. 
 

Testing- og evaluasjonsfasen 
Etter at løsningen er implementert, er det viktig å gjennomføre omfattende testing for å identifisere eventuelle brukervansker, feil eller forbedringsområder. Brukertesting og feedback er avgjørende for å validere UX-designet og gjøre nødvendige justeringer før lansering. 
 

Etterlanseringsfasen 
Etter implementeringen gjennomføres omfattende testing for å avdekke brukervansker, feil og forbedringsområder. Brukertesting og feedback er avgjørende for å validere UX-designet og gjøre justeringer før lansering. 

UX-design er viktig i alle faser av forretningsutvikling. Fokus på brukerbehov og optimal brukeropplevelse gir suksessrike løsninger. 


Hva med UX og design thinking? 

UX-design er et nyttig verktøy uansett produkt eller tjeneste man ønsker å utvikle, også utenfor den digitale verdenen, da bedre kjent som “Design Thinking”. 


Jo mer man jobber med forarbeidet, jo større sjans er det for å lykkes.  
I UX-design og design thinking fokuseres det på å gjøre et grundig innsiktsarbeid for å kartlegge hvem brukerene er og deres vaner, hva som er utfordringen og hvordan en tjeneste kan være med på å løse utfordringen. Denne designmetoden fører til at man kan enkelt teste tidlig om et produkt er levedyktig eller ikke.  Design Thinking kan brukes på en rekke områder og bidra til å skape mer brukerfokuserte, innovative og bærekraftige løsninger utenom digitale tjenester. 

Det er bedre å utføre tester på en realistisk og brukbar prototype, enn å teste på et ferdig utviklet produkt, fordi det er mye enklere å endre på prototypen, enn det ferdige produktet. Gjentatte ganger har det også blitt bevist at det det er mye større sjans for suksess hvis man har tatt hensyn til brukerens reelle behov og forventninger via grundig forarbeid, eller ved å gjennomføre et forprosjekt med design thinking som utgangspunkt.  


Webutvikling
Av Lovisa Ulfarsdottir 26 Apr, 2024
Prios Kompetanse tilbyr praksiselever på Innherred verdifull og erfaring med mening.
Av Lovisa Ulfarsdottir 19 Apr, 2024
Prios Kompetanse har siden 2019 engasjert seg i et fruktbart samarbeid med Verdal Kommune, og sammen har de utviklet to innovative portaler for å kunne effektivt håndtere noen av kommunens interne prosesser.
Av Caroline Elvegård 05 Apr, 2024
Prios har i et samarbeid med INAM bistått Båt & Motorservice AS i arbeidet med bygging av en hybrid fiskebåten Ragnhild Hatland for rederiet HAWI AS.
Av Caroline Elvegård 26 Mar, 2024
Fredag 22. Mars ble det utlevert ut 20 sykler til Flyktningetjenesten i Steinkjer
Fortellernettverket Tale sin plattform for digital historieformidling
Av Lovisa Ulfarsdottir 14 Mar, 2024
Prios Kompetanse og Fortellernettverket Tale utvikler plattform for å fremme digital historieformidling på tvers av landegrenser og språk.
Av Caroline Elvegård 01 Mar, 2024
Denne rapporten ble utarbeidet for å analysere utdanningsbehovet blant små og mellomstore bedrifter (SMB-er) i Innherred- og Namdalsregionen, for bedre å forstå hvordan opplæringsaktører kan møte behovet.
Av Caroline Elvegård 20 Feb, 2024
I et Europa hvor landskapet innen utdanning stadig endrer seg, står vi overfor en kritisk utfordring: Hvordan kan vi sikre at alle unge fullfører sin grunnleggende utdanning? Tidlig skolefrafall er et vedvarende problem som berører hele kontinentet, og begrenser personlig utvikling og skaper samfunnsmessige utfordringer. Det er i dette krysningspunktet mellom håp og utfordring at Kalis-prosjektet vil vise vei fremover.
Av Caroline Elvegård 16 Feb, 2024
GAEA-prosjektet lanserer et omfattende opplæringsprogram for å styrke kvinners muligheter innen agrikulturelt entreprenørskap
Av Caroline Elvegård 05 Feb, 2024
Fremtidens opplæring innen cyber sikkerhet
Av Caroline Elvegård 11 Jan, 2024
Fremtiden for personlig utvikling og læring
Flere innlegg
Share by: