Blog Layout

Hva er et læringsmål og hvorfor bør legge flid i å lage de

Jo Sakariassen • aug. 21, 2022

Lag gode mål i voksenopplæring

Først ser vi på hva et læringsmål er og hvorfor det er verdt å vite hvordan du utvikler slike for opplæringsaktiviteter på arbeidsplassen.



Før man begynner å designe opplæringen, er det viktig å spørre seg selv hva formålet med opplæringen er. Mest sannsynlig omfatter dette formålet:

  1. Et større mål som organisasjonen prøver å nå – innføring av et nytt produkt eller en ny prosess, høyere fortjeneste eller noe sånt  
  2. Arbeidsoppgaver som ansatte skal lære og kunne utføre etter at opplæringen er over, med antagelsen om at opplæringen av ansatte til å utføre disse oppgavene vil hjelpe organisasjonen med å nå det større målet

Læringsmålene for opplæring bør fokusere mot punkt 2 ovenfor: hvilke ferdigheter må ansatte kunne utføre når opplæringen er ferdig. For deretter å utføre disse ferdighetene på arbeidsplassen.


Når man har identifisert læringsmålene for opplæringen, kan de brukes til å:

  1. Veilede i etableringen av vurderingskriterier for å se om arbeidstakere virkelig KAN utføre disse ferdighetene.
  2. Veilede i å utvikle læringsinnhold og læringsaktiviteter.  
  3. La elevene få vite hva opplæringen vil omfatte og hva de vil lære.
  4. Vurdere om opplæringen var effektiv.


Hvis man ikke skriver gode læringsmål før man utvikler, gjennomfører og evaluerer opplæringen, blir den som ett skip uten navigasjon.


De fire delene av et MARK-læringsmål

En god måte å tenke på for å konstruere et læringsmål, er at det består av fire deler. Det er ikke slik at en alltid trenger hver av de fire delene, men det er definitivt en god ide å vurdere behovet for hver av dem, for å sikre at læringsmålet er så klart, handlingsrettet og målbart som mulig.

De fire delene kan huskes med det enkle akronymet MARK, som står for:

   Målgruppe

   Atferd

   Rammer

   Kriterier


La oss ta en nærmere titt på de.


M står for Målgruppe

Hvert læringsmål bør si noe om elevene. Hvem er de, hva består jobbhverdagen deres av, hva forventes av dem, hvorfor skal du ha opplæring av de.

Er målgruppen sammensatt, kan man forsøke å få frem likheter og ulikheter. Denne informasjonen er noe du kan benytte i selve gjennomføringen også.


A står for Atferd

Hvert læringsmål bør si noe om hva eleven må gjøre. Og denne atferden bør kunne relateres til og ligne på de oppgavene som skal utføres på jobben. Om opplæringen for eksempel er utviklet for å lære en maskinoperatør å betjene en maskin, kan atferden i læringsmålet være noe ala "betjene maskinen" og ikke det å "forklare trinnene for å betjene maskinen."

Ideelt sett vil atferden til læringsmålene speile de virkelige oppgavene arbeidstakerne faktisk skal utføre på jobben.

Prøv å unngå å lage målene med formuleringen som "å vite" eller "forstå", fordi man forventer mer på de fleste arbeidsplassene enn det å bare "vite" eller "forstå". I tillegg er det vanskelig å observere om noen vet eller forstår.


R står for Rammer

Som regel må elevene utføre læringsmålets atferd innenfor et sett med gitte forhold. Man kan for eksempel si "i listen med ord, sett en sirkel rundt de som er en del av en gitt maskin", eller "med hjelp av en skiftenøkkel, feste denne bolten" eller "med en kalkulator utføre..." Dette er "HVORDAN?" av målet.


K står for Kriterier

Denne delen av læringsmålet forklarer kriteriene for å utføre oppgaven på en konkret måte. Hva er akseptabel utførelse etter endt opplæring?

Eksempler kan være "på mindre enn ti minutter", eller "med 85 % nøyaktighet" eller "30 ganger i timen". Dette er "HVOR GODT?" i målet.


Konklusjon: M-A-R-K Læringsmål

M-A-R-K illustrer fire enkle trinn for å bygge et læringsmål som omfatter all informasjonen ett mål bør ha. Oppretter man læringsmål etter denne modellen, så har man ett godt utgangspunkt for læringsvurderinger, læringsinnhold, læringsaktiviteter og læringsevalueringer.

Webutvikling
Av Lovisa Ulfarsdottir 26 Apr, 2024
Prios Kompetanse tilbyr praksiselever på Innherred verdifull og erfaring med mening.
Av Lovisa Ulfarsdottir 19 Apr, 2024
Prios Kompetanse har siden 2019 engasjert seg i et fruktbart samarbeid med Verdal Kommune, og sammen har de utviklet to innovative portaler for å kunne effektivt håndtere noen av kommunens interne prosesser.
Av Caroline Elvegård 05 Apr, 2024
Prios har i et samarbeid med INAM bistått Båt & Motorservice AS i arbeidet med bygging av en hybrid fiskebåten Ragnhild Hatland for rederiet HAWI AS.
Av Caroline Elvegård 26 Mar, 2024
Fredag 22. Mars ble det utlevert ut 20 sykler til Flyktningetjenesten i Steinkjer
Fortellernettverket Tale sin plattform for digital historieformidling
Av Lovisa Ulfarsdottir 14 Mar, 2024
Prios Kompetanse og Fortellernettverket Tale utvikler plattform for å fremme digital historieformidling på tvers av landegrenser og språk.
Av Caroline Elvegård 01 Mar, 2024
Denne rapporten ble utarbeidet for å analysere utdanningsbehovet blant små og mellomstore bedrifter (SMB-er) i Innherred- og Namdalsregionen, for bedre å forstå hvordan opplæringsaktører kan møte behovet.
Av Caroline Elvegård 20 Feb, 2024
I et Europa hvor landskapet innen utdanning stadig endrer seg, står vi overfor en kritisk utfordring: Hvordan kan vi sikre at alle unge fullfører sin grunnleggende utdanning? Tidlig skolefrafall er et vedvarende problem som berører hele kontinentet, og begrenser personlig utvikling og skaper samfunnsmessige utfordringer. Det er i dette krysningspunktet mellom håp og utfordring at Kalis-prosjektet vil vise vei fremover.
Av Caroline Elvegård 16 Feb, 2024
GAEA-prosjektet lanserer et omfattende opplæringsprogram for å styrke kvinners muligheter innen agrikulturelt entreprenørskap
Av Caroline Elvegård 05 Feb, 2024
Fremtidens opplæring innen cyber sikkerhet
Av Caroline Elvegård 11 Jan, 2024
Fremtiden for personlig utvikling og læring
Flere innlegg
Share by: